Ratele de profit ale companiilor europene incep sa scada, iar declinul ar putea incetini cresterea pietei bursiere ce dureaza deja de trei ani si jumatate.
Cadbury Schweppes, producatorul bauturii 7UP si al ciocolatei Dairy Milk, si Royal DSM, producator de piese pentru iPod, au declarat in ultimele doua saptamani ca incearca sa vanda produsele la preturi mai mari. De atunci, actiunile lor au scazut drastic, scrie Bloomberg.
"Totul se reduce la puterea companiilor de a stabili pretul", spune Frances Hudson, strateg la Standard Life Investment in Edinburgh, care manageriaza un fond in valoare de 185 mld. dolari. "Vom avea un mic cutremur" pe piata.
Profitul exprimat ca procent din vanzari s-a ridicat anul acesta la cea mai mare valoare din ultimii 14 ani. Cresterea a dus la o dublare a indicelui Dow Jones Stoxx 600 de la caderea din martie 2003. Saptamana trecuta s-a inregistrat prima scadere a indicelui din ultimele sase saptamani.
Analistii se asteapta ca ratele de crestere a profitului sa scada anul viitor pentru prima oara din 2002, pe masura ce cresterea economica incetineste, salariile cresc si pretul imprumuturilor urca, conform estimarilor facute de FacSet Research Systems din Londra.
Profiturile din industria auto, tutunului si telefoniei sunt mai predispuse la scaderi, conform bancii de investitii Goldman Sachs. Deutsche Telekom, cea mai mare companie de telefonie din Europa si Altadis, a patra companie de tutun din regiune, se afla printre companiile care au raportat rezultate slabe pentru trimestrul trei.
Indicele Stoxx 600 a cazut 0,1 procente saptamana trecuta si se afla cu 13 procente sub propriul record, atins in mai 2000. Stoxx 50 a scazut cu 0,3%, iar Euro Stoxx 50, un etalon pentru cele 12 natiuni europene care folosesc euro, a scazut 0,7 procente.
Profiturile companiilor ale caror actiuni sunt folosite