2008 a fost un an greu pentru piata auto europeana, care a scazut cu 8% in total, dar in state precum Islanda si Letonia, vanzarile de masini au cazut cu mai mult de 40%. Daca in 2007 vanzarile de masini noi cresteau in mai mult de jumatate din statele europene, anul trecut doar o treime au fost pe plus, cele mai mari cresteri fiind in Slovacia si Finlanda. La marci, Jaguar si Nissan au crescut cel ma mult, in timp ce Alfa Romeo si Lexus s-au dus cel mai mult in jos, conform statisticilor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) De la piete stabile, la caderi in lant
Cifrele arata clar diferenta dintre un an normal, cum a fost 2007 si unul marcat de criza - 2008. Astfel, in 2007 piata auto europeana crestea cu 1,1%, iar peste jumatate din cele 28 de tari incluse in statistici erau pe plus. Anul trecut, vanzarile totale au cazut cu 7,8%, de la 15,95 milioane de masini, la 14,71 milioane si numai o treime dintre piete au fost pe plus.
Germania a ramas cea mai mare piata europeana cu 3,09 milioane de masini vandute (-1,8% fata de 2007), urmata de Italia cu 2,16 milioane (-13%) si Marea Britanie cu 2,13 milioane de masini (-11%).
Dar anul crizei a fost unul al marilor variatii si al marilor scaderi. Spre comparatie, daca in 2007, cea mai mare scadere se inregistra in Finlanda (-14%), iar cea mai mare crestere (48% in Lituania), anul acesta lucrurile arata cu totul altfel.
Topul pietelor cu cea mai mare scadere la inmatricularile de masini noi in 2008
Islanda - 43,3%
Letonia -40,9%
Spania -28,1%
Estonia -21,3%
Irlanda -18,7%
Piata islandeza a avut cea mai spectaculoasa evolutie in ultimele luni, in noiembrie a cazut cu peste 90%, la fel si in decembrie, cand inmatricularile s-au redus cu un uimitor 95%, de la 850 de masini, la numai 46!
Dar lucrurile nu au stat rau