Sunt foarte rare ocaziile în care poţi să stai pe un scaun şi să îl asculţi pe creatorul Silviu Purcărete vorbind despre sine, despre naşterea spectacolelor sale, despre actori, despre locul unde se simte cel mai bine.
A existat o asemenea ocazie duminică, în ultima zi a Festivalului Naţional de Teatru (30 octombrie-7 noiembrie), când la UNATC tânărul cercetător şi critic de teatru Octavian Saiu a încercat să-l incite, cu şarmul său deja impus în arta conversaţiei, pe Silviu Purcărete la un dialog, care a avut ca bază un titlu ce îi leagă pe amândoi - "Fedra".
"Phaedra" a fost marele spectacol al lui Purcărete montat la Craiova cu Leni Pinţea-Homeag în rolul titular la începutul anilor '90 şi "Fedra" este titlul noii cărţi a lui Saiu, apărută recent la Editura Paralela 45 şi prezentată cu acest prilej. Acest "nume" a stat, deci, la baza dialogului între cei doi - un experimentat regizor al cărui nume este vehiculat de cunoscătorii teatrului de calitate din întreaga lume şi un tânăr profesor de teatrologie, care poate sta "la taifas" cu "vechi" specialişti în domeniul cercetării artei teatrale.
Publicul a fost format, în mare, din studenţi. Silviu Purcărete a ţinut să-i anunţe pe toţi că el ar putea să-i dezamăgească, pentru că nu este "omul-spectacol", că nu are talent de bun vorbitor. "Uneori mi se reproşează un soi de aroganţă, dar această rezervă a mea de a apărea ca om-spectacol nu vine din aroganţă, ci din reala mea capacitate: mai bine fac spectacole cu alţii pe scenă decât să mă manifest eu însumi", a afirmat regizorul. Când a fost întrebat cum s-a născut "Phaedra" din Bănie, el a mărturisit că nu au fost nişte obsesii culturale şi nici coşmaruri profunde, ci că a venit cu această idee actriţa Leni Pinţea-Homeag. Atunci când s-a hotărât, au lucrat foarte repede şi a ieşit ce a ieşit. Mulţi spun: o capodoperă scenică. @N