Compania aeriană de stat Tarom, cel mai mare jucător de pe piaţa locală după cifra de afaceri, a adunat în ultimii patru ani pierderi totale de 834 de milioane de lei (181 mil. euro), aproape un sfert din cifra totală de afaceri.
În timp ce compania naţională se afundă în pierderi, ceilalţi transportatori aerieni europeni, ca Austrian Airlines, Lufthansa, Air France KLM sau Turkish Airlines, aplică planuri de restructurare pentru reducerea pierderilor, iar unii anunţă chiar profit. Oficialii Tarom nu au transmis niciun răspuns solicitării ZF pentru a explica ce anume a generat pierderile.
Rezultatele oficiale publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe arată că anul trecut Tarom a terminat cu pierderi de 262 de milioane de lei (60,9 mil. euro) la afaceri de 946 de milioane de lei (220 mil. euro). Proiectul de buget al Tarom pe anul trecut a fost construit pe baza unor venituri şi cheltuieli egale, însă obiectivul de-a finaliza cu profit zero nu a fost atins. Oficialii Tarom nu au transmis niciun răspuns solicitării ZF pentru a explica ce anume a generat pierderile de milioane de euro.
"Tarom se confruntă cu o hemoragie. Perspectiva nu este încurajatoare. Criza şi concurenţa puternică pun o mare presiune pe companiile aeriene. Această hemoragie poate fi stopată printr-un control mai bun al costurilor, creşterea încasărilor prin noi rute profitabile şi o acoperire mai bună a reţelei interne pe care nu are concurenţă şi deci prezintă un avantaj", este de părere Daniel Dăianu, profesor de economie.
El spune că în industria aeriană există o supracapacitate, care în combinaţie cu criza mondială duce şi la falimente, cum s-a întâmplat în cazul companiei aeriene naţionale a Ungariei, Malev. Toate companiile aeriene s-au confruntat cu dificultăţi pe fondul crizei. "Demersul de-a păstra independenţa este un eşec, este nevoie de un acţio