Populaţia din Europa de Vest a început să "strângă cureaua" cot la cot cu guvernele, preferând alimente mai ieftine, evitând produsele cu preţuri mari şi căutând tot mai des reduceri, în special pe internet, potrivit unei analize prezentate de WSJ.com.
Şomajul din zona euro este la cote record, iar multe ţări din regiune sunt deja în recesiune. Temători, consumatorii europeni devin tot mai cumpătaţi.
"Când auzi că unii şi-au pierdut locurile de muncă, au rămas cu nimic, te gândeşti că ţi s-ar putea întâmpla şi ţie", comentează o mamă din Paris, a cărei familie amână înlocuirea maşinii, veche de 11 ani, şi evită distracţii scumpe, precum vizitarea Disneyland.
Astfel, rezultatul austerităţii după patru ani de criză este schimbarea obiceiurilor consumatorilor, cu un impact de durată asupra a numeroase aspecte ale vieţii economice de pe continent, de la creşterea economică la profiturile companiilor.
Indicatorii economici desenează un peisaj sumbru. Consumul din Franţa a scăzut cu 0,2% în trimestrul al doilea faţă de primele trei luni ale anului. Încederea consumatorilor din zona euro a scăzut în iulie la cel mai redus nivel din 2009, potrivit Comisiei Europene. Cheltuielile de consum pe bunuri şi servicii vor scădea în acest an în Europa de Vest cu 0,9%, previziune ajustată pentru inflaţie şi evoluţiile valutare, estimează Euromonitor International, care prognozează pentru SUA un avans de 1,9%.
Situaţia este reflectată de rezultatele marilor companii. Cele aproximativ 180 de companii aflate în componenţa indicelui bursier european Stoxx 600 care au raportat până la sfârşitul săptămânii trecute rezultatele pentru trimestrul al doilea au înregistrat, în medie, o scădere de 12% a profitului faţă de nivelul din perioada corespunzătoare a anului trecut, potrivit datelor Thomson Reuters, preluate de WSJ.com. Totodată, analiştii şi-au revizu