Leon Max Lederman, laureat al Premiului Nobel pentru Fizică şi director emerit al Fermilab, susţine, în exclusivitate pentru ZOOM, că studiul ştiinţelor este necesar pentru o societate sănătoasă şi prosperă: “Prăbuşirea standardelor educaţionale va afecta dezvoltarea economică”. Pretutindeni în Occident, standardele tot mai mici ale educaţiei ştiinţifice ameninţă prosperitatea viitoare. Începând cu mijlocul secolului al XIX-lea, Occidentul a datorat inovaţiilor tehnice şi cutezanţei nesăbuite a ştiinţei evoluţia sa. Dar astăzi Occidentul întâmpină o competiţie serioasă din partea unor naţiuni aflate în plin avânt din Asia, unde educaţia în matematică şi ştiinţă este înfloritoare.
Aşa-numitul “şoc Sputnik” (legat de momentul în care URSS a lansat pe orbită, în 1957, satelitul Sputnik) a reuşit să convingă America şi Occidentul cât este de necesară o reformă radicală în educaţia ştiinţifică, în particular în ceea ce privea recrutarea, pregătirea şi menţinerea profesorilor în sistem.
REGULI. O reformă care trebuie făcută astăzi priveşte educaţia ştiinţifică în licee. Matematica, baza tuturor ştiinţelor, se axează pe un limbaj concis şi pe o ordine logică. Fizica, odată un domeniu foarte dependent de matematică, furnizează cunoştinţe despre structura atomilor şi, de aici, cu ajutorul matematicii se trece la alte domenii, precum chima şi biologia. În mod esenţial, toate fenomenele studiate în chimie îşi găsesc explicaţia în micuţul atom, iar chimia şi fizica sunt fundamentale pentru biologia moleculară, care, o dată cu descoperirea ADN în anii ’50, a dominat biologia modernă. Toate celelalte ştiinţe – geologia, astronomia, neuroştiinţele, oceanografia şi alte ştiinţe care rezultă din acestea – depind de combinaţiile dintre biologie, chimie şi fizică.
Cu toate acestea, în zilele noastre, în majoritatea liceelor studiul ştiinţelor începe cu biologi