Calculele EVZ şi estimările specialiştilor indică această sumă cheltuită de turiştii care au cumpărat prin agenţii cazare şi mic dejun la hotel. Sursa: Octavian Cocoloş
Agenţiile de turism au vândut, în acest sezon, pachete turistice în valoare de circa 214 milioane de euro, arată calculele EVZ. Suma include varianta simplă a unui pachet, respectiv cazarea plus micul dejun. Reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) spun că rezultatul se apropie de estimările efectuate la începutul sezonului turistic.
„Dacă luăm în considerare încasările hotelierilor exclusiv din pachetele de weekend, precum şi consumul la restaurantele hotelurilor, ajungem la peste 300 de milioane de euro“, afirmă Traian Bădulescu, purtător de cuvânt ANAT. Potrivit acestuia, turistul român adult cheltuieşte, în medie, cam 500 de lei pe sejur în afara hotelului - pentru distracţie şi cumpărături. În Mamaia, bugetul mediu ajunge lejer la 750-800 de lei, în timp ce în staţiuni ca Saturn, de exemplu, ajunge şi la 350-400 de lei.
Cifra de 1,4 milioane de turişti estimată de autorităţi la începutul sezonului a rămas numai un vis: operatorii spun că pe litoral au venit cel mult 1,3 milioane de vizitatori, cu tot cu turiştii de weekend. Multe agenţii s-au plâns că, cel puţin în Capitală, vânzările au scăzut cu până la 10%. Au compensat, în schimb, punctele de vânzare din provincie.
METODOLOGIE
Calculele includ doar cele 120.000 de locuri de cazare clasificate
Cifra încasată de hotelierii de pe litoral prin vânzarea ofertelor în agenţii nu este, efectiv, centralizată nicăieri. Pentru a calcula această sumă, am luat drept indicatori tarifele afişate de operatori pentru cele mai scumpe oferte - în staţiunea Mamaia - precum şi cele mai ieftine - Venus şi Saturn. Socotelile diferă numai în cazul spaţiilor de caza