O ştire recentă de pe fluxurile agenţiilor de ştiri mi-a atras atenţia. Nu atât ştirea, cât numele personajului despre care se vorbea: Ferdinand Nagy. Acesta, în calitate de comisar al pavilionului României la EXPO 2012 de la Yeosu, Coreea de Sud, participase la deschiderea oficială la care a fost invitat ambasadorul României. Este prima ştire despre un eveniment care ar fi trebuit să aibă o cu totul altă rezonanţă, cel puţin prin prisma precedentelor manifestări, din care aflăm cum este reprezentată ţara noastră într-o manifestare de asemenea amploare.
O primă explicaţie ar consta în faptul că numitul Ferdinand Nagy a activat, practic, în ilegalitate, asigurând o discreţie totală în jurul numelui său şi al manifestării de la Seul. Asta pentru că după marele scandal care s-a declanşat după precedentul EXPO, cel de la Shanghai, din 2010, ministrul de Externe de atunci, Teodor Baconschi, în a cărei subordine se găsea reprezentarea noastră la manifestările de acest gen, promisese solemn că îl va destitui. Dincolo de neregulile financiare şi organizatorice semnalate cu acest prilej (taxarea suplimentară a celor care expuneau în cadrul pavilionului, „închirierea” pe o sumă modică a restaurantului unui chinez care practica preţuri mondiale, prezentarea prioritară a unor grupuri artistice, între care unele din Ungaria!), lui Nagy i s-a reproşat politizarea excesivă a evenimentului, acesta organizând o lansare cu pompă a „frunzei” turistice a Elenei Udrea, în prezenţa acesteia şi a peste 100 de „invitaţi speciali”, aduşi cu avionul de la Bucureşti, în decorul ridicol al unor figuranţi daci interpretaţi de chinezi. Toate aceste lucruri au fost evocate într-o interpelare explozivă a senatorului Valer Marian, care a solicitat măsuri urgente din partea ministerului.
Rezultatul? Baconschi l-a ascuns aproape doi ani pe Nagy prin debaralele ministerului, dându-i în cont