Un oras bantuit de fantomele trecutului, intr-o imbinare mai mult sau mai putin reusita intre vechi si nou. Acesta este Bucurestiul, vazut de presa australiana.
De la imensa sticla de Coca Cola, de pe una din cladirile din Piata Romana, la reclamele Vodafone sau L'Oreal, trantite pe fatadele vechilor cladiri cu aer parizian, noua fata a Bucurestiului arata ca a unei adolescente care incearca sa se machieze pentru prima data, comenteaza jurnalistii de la publicatia The Australian.
Atheneul Roman este vazut ca un "tort de nunta", in centrul Capitalei, cu ale sale coloane albe si fara reclame.
Bucurestenii par sa fie asemenea orasului, indecisi cu privire la directia in care se indreapta tara lor. In timp ce "Nikolae", un roman intalnit in avionul spre Bucuresti, se plange de faptul ca tinerilor nu le mai pasa de istorie, "Ileana", pe care jurnalistii au invitat-o la un picnic in fata Casei Poporului (un nume ironic, noteaza ei, avand in vedere ca mii de case au fost daramate pentru constructia sa), pare resemnata: "Nu putem avea totul", spune ea.
Daca generatia mai in varsta isi aminteste cu oarecare drag de trecut, tinerii romani par sa fi imbratisat prezentul. In parcul Cismigiu, toti adolescentii si tinerii de 20 si ceva de ani au iPod-uri, de exemplu.
Incercand sa bifeze toate cliseele legate de Romania, jurnalistii australieni s-au indreptat spre Bran, "castelul lui Dracula". Anticipatia legala de castelul lui Vlad Tepes, sursa mitului Dracula, este mare, insa realitatea dezamageste, spun ziaristii.
Mai impresionant este Castelul Peles, "care se ridica dintre dealurile verzi si padurile de pini, ca intr-o scena de poveste". Locul in care, initial, locuia regele Carol I, a fost apoi preluat de Partidul Comunist si folosit de Nicolae Ceasusescu pentru a caza demnitari ca Richard Nixon, Moammar G