Retractil, insurgent şi seducător în scriitura sa istorică, Lucian Boia va fi asociat, în orice istorie intelectuală a anilor de după 1989, cu efortul de subminare al discursului naţionalist-autarhic modelând identitatea naţională. Stigmatizat de purtătorii de flamură ai purităţii româneşti, de la G. D.Iscru până la Ioan Scurt, absent din academii şi jurii, Lucian Boia a propus o strategie istoriografică ce rupe cu tradiţia nefastă a cecităţii şi autoiluzionării patriotarde.
Şi poate că acest volum de “ Istorii”, născut din dialogul cu Eugen Stancu, va fi una dintre căile naturale de acces în interiorul unui sistem de gândire ce a marcat, profund, ultimele două decenii. În Eugen Stancu, ( unul dintre cei care ilustrează, cu rafinament şi erudiţie, aceeaşi temeritate în explorarea imaginarului, semnând o carte fundamentală despre politica ştiinţei-ficţiunii în România comunistă), Lucian Boia are un interlocutor ce deţine arta de a construi cadrul intelectual şi uman adăpostind o conversaţie cu miez şi fermecătoare. “ Istoriile mele “, imaginate de Eugen Stancu şi Lucian Boia, sunt una dintre cele mai profunde şi dezinhibate meditaţii în marginea condiţiei intelectuale a scrisului istoric. O dată cu aceste confesiuni, exemplaritatea paradoxală a lui Lucian Boia este revelată unui public întreg, iar arta de mediator al lui Eugen Stancu este una dintre raţiunile acestei treceri dincolo de oglindă, în intimitatea unui profesor şi autor rezervat cu apariţiile publice şi imun la tentaţia oricărui vedetism facil.[1]
“ Istoriile mele” pot fi citite ca un bildungsroman ce evită pedagogia şi didacticismul. Viaţa lui Lucian Boia traversează succesive lumi, de la tihna burgheză a nucleului familial cosmopolit la republica populară şi autarhia ceauşistă. Legatul familial, pe care Lucian Boia îl menţionează apăsat, cu un orgoliu al formulel