Creşterea cursului leu-euro adaugă titluri noi pe lista recordurilor cu mai mult de şase cifre în topul vânzărilor de artă.
Tabloul de pe locul 5 în topul celor mai scumpe picturi româneşti, vândut cu peste un an în urmă, tocmai a depăşit pragul unui milion de lei, fără a fi măcar propus spre vânzare! Influenţa valutară este principalul factor care afectează în acest moment piaţa tablourilor de lux, în condiţiile în care recordurile de anul trecut nu au mai fost atinse. Creşterea cursului de schimb duce la reevaluarea tacită a picturilor vândute în licitaţii, iar vechile recorduri depăşesc praguri psihologice altminteri greu de doborât.
50.000 de dolari a fost timp de un deceniu pragul psihologic în vânzările de artă românească. În 2001, un „Ciobănaş" de Grigorescu depăşea pentru prima dată acest prag, cu doar 505 dolari peste. Doi ani mai târziu, pragul era depăşit din nou, de această dată cu o valoare mai importantă: o altă pictură a lui Nicolae Grigorescu, „Fată culcată în iarbă", ajungea la 68.000 de dolari. Moneda euro încă nu se impusese ca valută de referinţă în licitaţii, iar moneda românească era „leul vechi". Licitaţia se desfăşura la Alis şi „Fata culcată..." obţinea o uluitoare sumă de adjudecare de 2,35 miliarde de lei.
De la 50 de mii la 300 de mii de euro
În 2004, referinţa se mutase pe euro, dar pragul rămânea la 50.000 şi o singură pictură reuşea să treacă peste. Tabloul lui Tonitza „Nud văzut din spate" obţinea o adjudecare la 51.980 de euro.
Performanţa n-a mai fost egalată până în 2007, când Pallady realiza două vânzări consecutive peste prag. Una dintre ele împingea la 75.000 de euro recordul pieţei interne. Noul blocaj psihologic devenea suta de mii.
În 2008, două picturi - un nud de Tonitza şi un peisaj de Petraşcu - ajungeau la 70, respectiv 62.000 de euro. În acelaşi an, în decembrie, o