Timp de cinci zile, între 27 şi 31 august, Institutul Cultural Român şi trupa de teatru Ilotopie le-au propus călătorilor bucureşteni o formă originală de transport public. Transport ieşit din comun? Autobuzele Ilotopie – Arboribuz, High-Life Buz şi Bizarbuz –, au circulat pe rute obişnuite ale RATB, între orele 10.00 şi 13.00 şi (teoretic) 18.00 şi 21.00, transportîndu-şi călătorii fără bilet. Formată în anii ’80 în Camargue, într-o zonă parţial rurală, parţial industrială, Ilotopie este o companie specializată în acţiuni de „dezordine artistică“ menite să revalorizeze spaţiul public, şi reuneşte, în jurul Centrului „Citron Jaune“ pe care l-a înfiinţat în sudul Franţei, creatori, actori, sculptori, dansatori, muzicieni, inventatori, scenografi şi cercetători. În urmă cu un an, artiştii francezi au fost invitaţi de ICR să creeze – la Festivalul de teatru stradal „ApăAerFoc“ – o alegorie pe oglinda lacului din Parcul Tineretului. 28 august, ora 8.30. Mă sună Maria să mă anunţe că tot nu se ştie, încă, pe ce linii vor circula autobuzele Ilotopie (avem o „pilă“ călătoare pe respectivele mijloace de transport). E o întreagă secretomanie la mijloc: cu o zi în urmă, la lansarea tărăşeniei, ICR-ul a chemat jurnaliştii la 9.00 dimineaţa, la Autobaza Pipera, ca să rezolve problema comunicabilităţii publice a proiectului, fără să divulge traseele RATB folosite. Nu m-am dus pe motiv că voiam să văd autobuzele buclucaşe în adevărata lor plasare spaţială, cu ai lor călători „normali“ (să nu mai zic că la Autobaza Pipera circulă şi cîinii – şi nu cu covrigi în coadă), şi mi-a părut bine: la televizor, chipurile speriate ale potenţialilor spectatori în faţă cu mulţimea de camere de filmat şi aparate de fotografiat (coborînd, în exerciţiul misiunii ziaristice, în fiecare staţie) nu păreau să dea adevărata măsură a impactului ideii celor de la Ilotopie. Prin ziare scrie că cel