Ambii poli cultural-civilizationali cunosc si manifestarea unui alt dualism, respectiv dominatia succesiva a principiului masculin si a celui feminin, chiar daca infatisarile concrete sunt diferite, in cautarea idealului androgin. Din acest punct de vedere, la putere se ridica din nou principiul feminin, dupa o lunga perioada de patriarhat. Poate ca e nevoie ca lumea sa renasca, de aceea „valul lui Isis" este aruncat iar asupra ei, pentru ca bucatile raspandite in lupta ale lui Osiris (principiul masculin) sa fie recuperate si reintregite, dupa milenii de lupte patriarhale. Mai curand in Occident, aceste razboaie au avut decisive conotatii religioase si mai putin in Orient, care s-a dovedit mult mai tolerant, in China - de pilda - in 3000 de ani de istorie nu prea gasim nici un conflict care sa fi fost cauzat de credinte religioase, comparativ cu istoria evreiasca, musulmana sau crestina; in Orient nu au existat razboaie misionare sau propriu-zis religioase. In timpul perioadei axiale (sec. VIII-II i.H.) s-a petrecut si in Orient (prin mari iluminati ca Zoroastru, Buddha, Mahavira, Lao Tzi, Confucius, Mencius s.a) si in Occident (prin spirite elevate precum Isaia, Ieremia, Pitagora, Socrate, Platon, Aristotel s.a) o revolutie gratie careia constiinta propriei responsabilitati s-a raspandit de la o elita formata din regi si preoti la indivizi, noile intuitii spirituale incepand a dobandi astfel o semnificatie universala, fapt ce s-a amplificat cu cat ne apropiem de zilele noastre, dand sens termenului de globalizare si sintagmei de noua ordine mondiala, prin care se incearca impunerea unei religii atee, o religie a banului, grosier materialista, fizicalista, in folosul unei elite plutocrate care conduce lumea. Au aparut intr-adevar tot mai multe probleme comune, globale, astfel incat binomul Orient-Occident pare depasit in analiza ideilor. Este si opinia lui Hajime Na