Acum o suta de ani si ceva, cand au fost amenajate primele cladiri de birouri in hala, pe principiul “planului deschis”, s-a spus ca acesta era locul de munca al viitorului. Expertii de astazi au conchis insa ca acest tip de birou, dimpotriva, ii imbolnaveste pe angajati. Zgomotul, aglomeratia si lipsa spatiului privat, toate caracteristice acestui tip de loc de munca, pot duce la hipertensiune, stres, epuizare si gripa, scrie cotidianul britanic Daily Mail. Oamenii de stiinta au mai constatat ca absenta spatiului privat ii poate face pe angajati nesiguri si agresivi, le diminueaza puterea de concentrare si productivitatea.
Dr. Vinesh Oommen, expert in domeniul sanatatii publice la Universitatea Tehnologica Brisbane, Australia, a trecut in revista toate studiile facute pana acum in acest domeniu. “Concluziile desprinse” – spune specialistul – “sunt absolut socante. 9 din 10 studii au stabilit ca munca intr-un birou de tip “plan deschis” are urmari negative. Stres ridicat, stari conflictuale, hipertensiune si o migratie sporita a personalului.
Angajatii simt nevoia sa isi marcheze teritoriul
Dr. Oommen i-a explicat reporterului de la Daily Mail: "Oricine poate vedea la ce lucrezi pe calculator, poate auzi ce vorbesti la telefon, nu te simti in siguranta. E mai mare si pericolul conflictelor la locul de munca. Cand sezi atat de aproape de cineva, te simti iritat de fiecare data cand ii suna telefonul. Cei mai multi dintre noi nu ne putem obisnui cu asta”. Angajatii reactioneaza “marcandu-si teritoriul” cu ajutorul fotografiilor de familie si al posterelor.
Patronii pusi pe economii prefera ca angajatii lor sa fie inghesuiti intr-o hala, pentru ca amenajare costa mai putin decat in cazul micilor birouri separate. In plus, managerii afirma ca planul deschis stimuleaza colaborarea si creativitatea angajatilor. “Problema