Proprietarul unuia dintre cei mai mari importatori de băuturi alcoolice s-a confruntat, cu câţiva ani în urmă, cu o situaţie similară celei care duce firme în faliment acum. O marcă puternică îţi aduce succes, dar dependenţa de aceasta te poate falimenta. Pepe Berciu povesteşte cum a gestionat criza prin care a trecut propria-i companie. “Nu-ţi pune toate ouăle într-un singur coş”. O zicală de care Pepe Berciu, proprietarul celui mai mare importator şi distribuitor de băuturi alcoolice din România, n-a ţinut cont o singură dată.
L-a costat aproape toată afacerea, pe care a reuşit pe ultima sută de metri să o pună din nou pe picioare. Acum, confruntat cu o situaţie similară, ştie cum să ţină “frâiele”. Este o lecţie de business pe care mulţi oameni de afaceri n-au învăţat-o, de unde şi numeroasele falimente din această perioadă de criză economică.
IDEEA
După cursurile de economie pe care le frecventa la Londra, îi plăcea să iasă la o bere. Cel mai adesea bea Corona. I-a plăcut atât de mult berea asta mexicană cu lămâie şi sticlă albă încât a decis că trebuie să o vândă în România.
Asta se întâmpla când ţara abia se dezmeticea după comunism, iar românii nu concepeau ca sticlele lor de bere să fie altfel decât verzi. Singurul lui contact cu lumea de business până atunci se reducea la vânzarea de pesticide, cot la cot cu tatăl lui.
AFACEREA
Pentru că Mexicul nu avea consulat la noi, s-a văzut nevoit să ia legătura cu direcţia comercială tocmai din Atena. După câteva schimburi de faxuri, avea de ales între două beri la fel de bune, Corona şi Sol. Decizia nu a fost deloc grea.
“Am primit răspuns în acelaşi timp de la ambele companii, în care îmi prezentau produsul şi îmi trimiteau preţurile, numai că cei de la Sol au uitat să schimbe numele celui căruia i-au trimis acea scrisoar