După doi ani în care piaţa românească de vin a regresat, ajungând - conform estimărilor Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV) - la 350 de milioane de euro, anul 2011 a adus o creştere semnificativă a segmentului vinului de calitate.
„În ciuda faptului că anul trecut, la nivelul consumatorilor, nu au fost resimţite ameliorări în ceea ce priveşte bugetul alocat consumului de produse alimentare, vânzările de vin de calitate au crescut în România în 2011 faţă de 2010“, arată, într-un comunicat, conducerea patronatului.
Conform Oficiului Naţional al Viei şi Produselor Vitivinicole (ONVPV), numărul însemnelor de certificare pentru vinul DOC (denumire cu Origine Controlată) comercializate de acesta producătorilor de vin de calitate a crescut anul trecut cu 15%, comparativ cu anul 2010, ca volum fiind foarte apropiat de anul 2009 (32,76 milioane de însemne DOC în 2011, faţă de 34,17 milioane de însemne DOC în 2009).
Vinurile premium se vând tot mai bine
Acest trend este confirmat de producători, care au înregistrat creşteri de vânzare ale vinurilor la sticlă de 0,75 l din categoria de preţ peste 12 lei la raft. Producătorii au anunţat creşteri între 9% şi 20%. Această tendinţă pozitivă marchează, potrivit PNVV, următoarele caracteristici în evoluţia pieţei vinului:
- creşterea interesului consumatorilor pentru vinul de calitate chiar şi în contextul unei perioade economice dificile;
- progresul calitativ al vinurilor româneşti, generat de investiţiile semnificative din ultimii ani;
- apariţia unor producători mici sau medii de vinuri care generează interes în rândul consumatorilor şi concurenţă în piaţa vinurilor de calitate.
Importuri-record din Spania şi Italia
O altă tendinţă observată de specialiştii patronatului este cea referitoare la vinul de masă, unde „după recolta extrem de redusă din a