Un criteriu de care va tine seama profesorul la evaluarea competentelor lingvistice de comunicare la limba romana, una dintre probele orale ale bacalaureatului, are in vedere citirea textului de catre candidat. Prin aceasta cerinta, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (MECTS) recunoaste implicit ca unii liceeni sunt analfabeti. Altfel, nu ar fi avut ce sa caute o asemenea cerinta la bacalaureat, examen pe care il sustin tinerii care termina clasa a XII-a.
Proba se numeste evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana. Specialistii ministerului nu s-au gandit ca, de fapt, in liceu se studiaza limba si literatura romana, iar temele de comunicare din manuale si programa scolara sunt superficiale. Unii profesori nici nu le iau in seama, astfel ca nici nu le abordeaza la ora de romana. O alta anomalie, care arunca in desuet si aceasta noua proba de la bacalaureatul simplificat, are in vedere maniera in care au fost stipulate cerintele pentru stabilirea nivelului de competenta in comunicare.
Pentru nivelul mediu, la intelegerea textului, candidatului i se cere sa citeasca corect si cursiv textul si sa identifice idei din text. Pentru nivelul avansat, candidatul va trebui sa citeasca corect, cursiv si constient textul si sa formuleze clar si coerent ideile acestuia. In fine, pentru nivelul experimentat, candidatul trebuie sa citeasca corect, cursiv, constient si expresiv textul si, totodata, sa sintetizeze mesajul global al textului si sa explice aspectele implicite ale acestuia. Formularea este extrem de nepotrivita, deoarece se subintelege ca este inconstient candidatul care va primi calificativul "Mediu", avand in vedere ca trebuie sa citeasca constient doar cei de nivel avansat si experimentat. "Desi intentia MECTS a fost de a incerca o alta forma de examinare, avand in vedere ca cea anterioara – proba o