Gigantul auto japonez nu se mai simte aşa de bine ca în anii trecuţi, când ameninţa poziţia liderului pieţei de atunci, General Motors. În prezent, ratingul Toyota este în scădere, de la “AA” la “A+”. Fitch, agenţia de evaluare care a monitorizat activitatea companiei nipone, invocă cererea slabă de pe piaţa de profil care afectează câştigurile concernului auto.
oyota se aşteaptă la pierderi anuale de 5,7 miliarde de dolari, pentru cele 12 luni care se vor încheia în martie 2010, va fi cel de-al doilea an consecutiv neprofitabil.
Producătorul auto nipon a estimat că vânzările sale vor scădea cu aproximativ 14%, la 6,5 milioane de autovehicule, din cauza recesiunii care a afectat cererea pe piaţa nord-americană, cea mai mare căreia i se adresează. Motivul pentru care Toyota nu mai merge bine peste Ocean, este prăbuşirea pieţei de camioane uşoare, celebrele “truck”. Acum doi-trei ani, peste jumătate din vânzările Toyota în America de Nord erau reprezentate de această clasă de autovehicule.
“Ar putea dura mai mulţi ani pentru ca Toyota să revină la nivelul anterior de profitabilitate. Rivalii săi par mai rapizi în ceea ce priveşte deciziile şi reacţia în faţa crizei”, a declarat Jeong Min Pak, director al Fitch Ratings.
Fitch coborâse anterior ratingul Toyota în noiembrie, acţiune similară întreprinsă şi de agenţiile Moody’s Investors Service şi Standard & Poor’s Rating Services.
În luna mai, Toyota a raportat cele mai mari pierderi din istoria sa şi a avertizat că situaţia nu se va îmbunătăţi nici în 2009. În anul financiar încheiat în 31 martie, compania a afişat pierderi de 4,6 miliarde de dolari. Noul preşedinte al Toyota, Akio Toyoda, nepotul fondatorului grupului, a avertizat recent că industria auto s-ar putea confrunta cu dificultăţi şi în următorii doi ani, subliniind şi strategia sa pentru recâştigarea profitabilităţii.
Toyo