Închiderea magazinelor Patria Vinum, singurele deschise în ultima perioadă în Bucureşti, specializate pe comerţul cu vinuri, ar putea anunţa eşecul magazinelor low-cost de vinuri şi intrarea într-o nouă etapă în dezvoltarea comerţului de profil, în condiţiile în care producătorii anunţă că au în vedere extinderea cu crame proprii.
Magazinele specializate de vin sunt extrem de puţine, potrivit unor estimări fiind vorba numai de 20-30 la nivelul întregii ţări.
Până acum, dintre producători, cele mai agresive planuri de extindere au fost anunţate de Murfatlar care vrea să ajungă la câteva sute de crame în următorii doi-trei ani, acestea urmând să genereze mai bine de jumătate din cifra de afaceri din prezent. Compania a motivat decizia de a investi în crame prin "oportunităţile create de modificarea obiceiurilor de consum pe perioada crizei".
Optează pentru franciză
Pe de altă parte,Tohani, un alt producător important de vin, operează deja în jur de 60 crame proprii şi are în vedere extinderea. Ambele companii optează pentru un sistem de franciză, cramele fiind operate de diferiţi parteneri
locali. Murfatlar, spre exemplu, vine cu brandul, know-how-ul, produsele, investiţia de marketing, politica comercială, iar partenerul cu spaţiul, care poate să fie închiriat sau în proprietate, şi amenajarea. Deschiderea unei crame se ridică la 10-15.000 de euro, iar recuperarea investiţiei se poate face între patru şi şapte luni.
Tohani a început să dezvolte crame proprii la începutul anilor 2000, dar au fost şi câteva, până în cinci unităţi, închise.
"Nu suntem legaţi de un obiectiv cantitativ în ceea ce priveşte deschiderea de crame. Din punctul de vedere al vânzărilor cea mai bună cramă este cea din Iaşi", a spus Florin Timău, director de marketing al Tohani.
Alte informaţii din piaţa vinului arată că Adrian Rădulescu