Andorra, unul dintre cele mai mici state din Europa, a apelat la secretul bancar, turism şi comerţ scutit de taxe pentru a se transforma într-una dintre cele mai de succes economii postbelice de pe Bătrânul Continent, scrie The New York Times.
Situată la graniţa dintre Franţa şi Spania şi având o populaţie de 84.000 de locuitori, Andorra a beneficiat de pe urma statutului său de principat hibrid, condus de reprezentanţi ai celor două state vecine, reuşind să atragă atât investitori, cât şi turişti. De asemenea, statul liliputan este cunoscut ca fiind foarte reticent în a oferi informaţii, în special financiare.
Cu toate acestea, locuitorii din Andorra sunt foarte mândri de faptul că au reuşit să-şi transforme mica comunitate de fermieri de munte într-un centru financiar şi comercial, care a combinat un val puternic de imigrări ale francezilor, spaniolilor şi portughezilor cu câţiva ani de creştere economică de două cifre. Însă în ultima perioadă, aceste "motoare" de creştere au început să nu mai lucreze la turaţie maximă, astfel că Andorra se vede nevoită să caute alte surse de venituri.
"Cele trei motoare ale economiei noastre - comerţul, turismul şi finanţele - au dat semne de oboseală", a declarat Marc Pantebre, preşedinte al Camerei de Comerţ din Andorra. Produsul Intern Brut per capita a scăzut în fiecare an începând cu 2006, declinul fiind reflectat în mai toate sectoarele economice. Mai mult, turismul a scăzut continuu în ultimii patru ani, de la 10 la 9 milioane de turişti anual, care sunt în principal atraşi de vacanţele de iarnă petrecute în Munţii Pirinei, dar şi de posibilitatea de a face cumpărături în regim "duty free".
Ca răspuns la această contracţie economică, anul acesta, pentru prima oară, fiecare companie din Andorra va fi obligată să-şi publice situaţiile financiare, permiţând astfel autorităţilor naţionale să determine m