Unul dintre punctele de atracţie ale Festivalului Filmului European ce începe mâine la Bucureşti este documentarul românesc „Metrobranding" care are câteva „personaje" inedite: produsele celebre în perioada comunistă.
Filmul creat de tinerii cineaşti Ana Vlad şi Adrian Voicu va avea premiera vineri, 6 mai, la cinema Studio.
După proiecţie, antropologul Vintilă Mihăilescu va vorbi despre aceste adevărate staruri ale vremii: motocicleta Mobra, becul de Fieni, perdelele de Paşcani, tenişii de Drăgăşani, salteaua Relaxa, maşina de cusut Ileana şi bicicleta Pegas. Toate acestea au intat în folclorul urban românesc fiindu-le dedicate versuri tandre şi bancuri gen „Moarte sigură cu cobra, dar mai sigură cu Mobra ".
Deşi creatorii documentarului erau copii în perioada comunistă, ei îşi amintesc că acele produse „împodobeau" casele lor, ale vecinilor, ale rudelor şi ale tuturor cunoştinţelor.
La mai bine de 20 de ani distanţă de la Revoluţie, oraşele celebre cândva pentru produsele lor trăiesc din amintirea vechii „glorii". Ana Vlad şi cu Adrian Voicu povestesc cum trăiesc acum locuitorii oraşelor fantomă ajunse la „groapa de fier vechi" a istoriei.
- Ce v-a fascinat la aceste branduri comuniste?
Cu toţii avem prin casă, prin vreun dulap, prin vreo debara, prin vreun pod sau printr-un beci astfel de obiecte pe care le-am părăsit la un moment dat şi le-am uitat prin vreun colţ al casei, dar pe care nimenii nu se îndură să le arunce pentru că le-au iubit cândva.
- Ce credeţi că este atât de special la acele produse?
Fiecare dintre ele are o poveste. Spre deosebire de lucrurile pe care le cumpărăm astăzi cu uşurinţă şi le aruncăm fără nici o strângere de inimă după doar doi ani să zicem, de acele obiecte românii nu vor să se despartă nici acum greu pentru că au fost procurate cu greutate.
„Le luai cu şpagă, le dădeai şpagă