Fiecare angajat isi doreste la sfarsit de an o mica bonificatie in afara salariului de baza. Primele zile din luna decembrie sunt decisive pentru a face cateva modificari pe ultimul stat de plata din an, conform publicatiei Capital.fr.
Desi legea nu impune retributiile suplimentare, aceasta practica si-a gasit locul in tot mai multe companii, care isi doresc sa rasplateasca eforturile angajatilor sai, sustin specialistii in resurse umane.
Primele de sfarsit de anpot fi acordate in trei cazuri: atunci cand sunt stipulate in contractul de munca, in conventia colectiva, sau au devenit o traditie in cadrul companiei.
In fiecare din aceste trei cazuri primirea unei astfel de bonificatii depinde si de cultura organizatiei. Astfel, in cazul organizatiilor de tip anglo-saxon, unde in general managementul este participativ, compania insasi isi ia sarcina de a acorda primele de sfarsit de an. Insa, in cazul societatilor francofone sau in cele latine, care au o organigrama verticala, aceasta atributie revine salariatului care trebuie sa solicite o astfel de prima. Aceasta cerere poate fi perceputa in mod gresit de manageri, ceea ce presupune o cerere indirecta din partea salariatilor chiar la inceputul lunii decembrie, conform specialistilor in resurse umane.
Cererea unei prime de sfarsit de an este comparabila, din anumite puncte de vedere, cu negocierea unui salariu, sustin companiile specializate in HR. Acest demers presupune pregatirea unor argumente clare: performantele realizate de-a lungul anului, rezultatele concrete, initiativele personale in cadrul organizatiei. Daca in cazul unei negocieri de salariu evaluarea performantelor se realizeaza atat calitativ cat si cantitativ, in cadrul unei discutii pentru prima de sfarsit de an, singurul criteriu luat in calcul este cel cantitativ, intrucat este vorba de recompensarea unor activitati supl