O parte dintre firmele care activează în industria gresiei şi a faianţei riscă să intre în faliment, din cauza costurilor logistice din ce în ce mai ridicate, dublate de posibilitatea O parte dintre firmele care activează în industria gresiei şi a faianţei riscă să intre în faliment, din cauza costurilor logistice din ce în ce mai ridicate, dublate de posibilitatea intrării pe piaţa autohtonă a unor jucători internaţionali din domeniu. Estimările reprezentanţilor din industrie pornesc de la experienţa Poloniei, Ungariei şi Cehiei, ţări în care, după integrare, aproximativ 30-35% din companiile de specialitate au dat faliment, fiind înlocuite de marile reţele de distribuţie. "Costurile aferente logisticii sunt în creştere continuă. Dacă la începutul anului, acestea reprezentau 25% din totalul cifrei de afaceri, pentru finele lui 2006, au ajuns la 37%, dintr-o cifră de afaceri de 5 milioane de euro, cât estimăm că vom atinge", a declarat, într-o conferinţă de presă, Cosmin Păun, acţionar al grupului Pazo Grup, compania care importă pe piaţa românească produsele de ceramică marca Marazzi. Astfel, costul de transport aferent unui camion încărcat cu marfă în valoare de 10.000 de euro ajunge la 2.700 de euro, punctul de plecare fiind nordul Italiei. În 2005, preţul unui transport similar era de aproximativ 1.700 de euro. Lipsa autorizaţiilor de transport internaţional este principalul aspect care generează această situaţie, iar lucrurile nu par să se îmbunătăţească nici după aderare. "Dacă până acum transportul se realiza pe relaţia cu Iugoslavia, de anul viitor, acesta va fi transferat pe relaţia cu Ungaria. Iar ungurii au introdus o taxă de autostradă pentru cărăuşi în valoare de 525 de euro", spune Păun. Deşi anul trecut, reprezentanţii din sector estimau o valoare a pieţei româneşti a ceramicii de circa 230 milioane de euro, Lucian Azoiţei, director general al Paz