Zice că vrea să râdă de tot ce se întâmplă în jur, dar, de fapt, plânge. Zice că nu îi este dor, dar îi este. De vârstele care s-au dus. De vocile care îl cheamă din depărtarea acestor vârste. De ziua când tatăl său, învăţătorul Traian Popescu, s-a întors de pe front împodobit cu trei răni şi o decoraţie. De satul mehedinţean Dănceu, în care a scris cu salcâmii de prin grădini, cu stelele de pe cer şi cu roua cea multă de pe iarba şi mai multă a câmpului prima sa poveste. O poveste în care, împins de nesăbuinţă, a intrat el însuşi, fără să-şi dea seama că n-o să mai poată să mai iasă. Şi n-a mai ieşit. De acolo, din poveste, îi este dor. De acolo se uită cu lumina ochilor înfrigurată la cum a trebuit tatăl său să se despartă de cărţile din casă, de cele mai multe dintre ele, într-o dimineaţă geroasă de iarnă, de iarnă, da, cu toate că era primăvară sau toamnă, deoarece cărţile respective erau foarte periculoase pentru noile vremuri! Nu însă şi pentru copilul care se uita din poveste la sufletul trist al tatălui său şi la sufletul tot aşa de trist al cărţilor alungate, de fapt, rugate cu frumosul să plece, căci aşa făcuse învăţătorul Traian Popescu, le rugase frumos şi chiar le ceruse iertare.
După care au trecut anii, au tot trecut, iar băiatul învăţătorului din Dănceu nu mai voia neam să iasă din poveste, ştia şi pe unde, şi cum, dar nu mai voia. Zicea că vrea să pună la loc cărţile acelea izgonite pe nedrept. Asta dintr-o foarte mare milă faţă de sufletul părinţilor şi bunicilor săi, dar, mai cu seamă, faţă de sufletul lor, al cărţilor. Şi le-a pus. Scrise însă chiar de el. Căci d-asta a şi rămas acolo în poveste. Între timp, învăţătorul Popescu a fost chemat iarăşi la război, unul mai neîndurător şi mai lung decât celălalt din care se întorsese decorat. Fiul său, deşi ştie bine că n-o să se mai întoarcă, în