"Continuă derapajul privind calendarul privatizărilor, mai ales că mai multe procese au eşuat din raţiuni ce ar fi putut fi prevenite (...) Am căutat axarea programului pe companiile cu un impact economic mai mare şi cu mai mare impact pe atragerea investitorilor. Dar nu vindem bijuteriile coroanei? Chiar şi bijuteriile coroanei necesită investiţii de milioane pentru a ţine pasul cu progresul tehnologic şi o economie în creştere. Statul nu are aceşti bani şi trebuie să vină din mediul privat", a spus, potrivit Mediafax, şeful misiunii FMI de evaluare, Jeffrey Franks.
El a precizat că noul Guvern va trebui să se concentreze pe listarea Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Romgaz, Transgaz şi ofertele publice la Tarom şi CFR Marfă, chiar dacă "şi privatizarea Oltchim este importantă". Ziarul România Liberă a arătat zilele trecute că o eventuală tentativă de privatizare a Tarom, chiar şi parţială, are şanse maxime să eşueze, în condiţiile în care compania aeriană are pierderi de zeci de milioane de euro. O tentativă de privatizare Tarom a eşuat şi în 2000, atunci cererea de a privatizare fiind făcută de Banca Mondială. Trecerea în proprietate privată a mai multor linii aeriene europene, printre care Malev, Balkan, LOT sau CSA, a eşuat în anii care au trecut. Experţi în transporturi aeriene susţin că privatizarea Tarom este importantă, afirmând însă că aceasta trebuie să aibă loc în 2-3 ani, timp în care linia aeriană poate aduce pierderile la zero.
Franks a ţinut să explice că dacă o companie de stat este profitabilă nu înseamnă că este şi bine condusă.
"Multe companii de stat cu profit câştigă mult mai puţin decât ar trebui din cauza ineficienţei, contractelor proaste sau chiar corupţiei (...) Îmi pare rău s-o spun, dar nu s-au făcut progrese corespunzătoare privind introducerea unui management privat în companiile de stat. Am auzit chiar