Guvernul bulgar intenţionează să construiască o autostradă care să facă legătura între România şi Turcia. Pe malul românesc al Dunării strategia este investirea a sute de milioane de euro în peticeli continue ale actualelor şosele.
Bulgaria va căuta un investitor privat care să realizeze o autostradă între Ruse, Leliko Târnovo, Svilengrad şi Istanbul, a declarat recent ministrul bulgar al dezvoltării regionale, Lilyana Pavlova, potrivit novinite.com. Proiectul va fi situat pe traseul Coridorului IX pan-european de transport, care pe teritoriul românesc porneşte de la Giurgiu şi se încheie la Albiţa, judeţul Vaslui, după ce întâlneşte oraşele Bucureşti, Buzău şi Focşani.
Oficialii bulgari aşteaptă ca proiectul să trezească interesul unor investitori din Qatar, China şi Oman. Pentru a-şi recupera investiţia, aceştia vor colecta taxele de autostradă, care, potrivit estimărilor preliminare, vor atinge nivelul de 10-15 leva (22,5-33,75 lei) pentru cei 300 de kilometri ai autostrăzii.
Ministrul bulgar a precizat că realizarea documentaţiei de licitaţie ar putea dura un an, după care alte şase luni vor fi dedicate licitaţiei propriu-zise, doi ani urmând să dureze construcţia.
Ce se întâmplă pe malul românesc al Dunării
Pentru un transportator rutier profesionist care vrea să ajungă în Turcia, legătura între Piteşti, Bucureşti, Giurgiu şi Ruse nu este confortabilă. Odată ieşit de pe autostradă, transportatorul intră pe Centura Sud Bucureşti, realizată la profil de o bandă pe sens - şi aceea aglomerată şi plină de valuri. După ce a parcurs cei 10-20 de kilometri dintre A1 şi DN5, drumul spre Giurgiu, într-o perioadă de timp ce poate atinge şi ore câteva ore, şoferii intră pe DN5, un drum „european" aşa-zis modernizat şi aflat permanent în lucru după 2002. Traficul este îngreunat de craterele de pe poduri şi de semnalizarea deficitară a b