Craciunul din 2008 a fost trist si pentru retaileri si pentru consumatori, cheltuielile scazand cu 3,4 procente, iar vanzarile inregistrand cele mai slabe rezultate din anii 1980. Vor fi Sarbatorile din 2009 mai bune, din acest punct de vedere?
Putin probabil, cred analistii. De exemplu, in Statele Unite, aproape sase la suta din consumatori inca platesc datoriile acumulate in sezonul anterior.
Iar conditiile economice nu s-au imbunatatit prea mult. Rata somajului a crescut in toata lumea, au fost inchise multe banci, iar creditarea este, inca, blocata. De asemenea, multe lanturi de retail au probleme financiare.
Potrivit analistilor de la Investopedia, daca vanzarile vor inregistra o crestere, in sezonul 2009, aceasta va fi nesemnificativa.
Cumparaturile online vor face legea
In 2008, singurele produse care au inregistrat cresteri importante au fost consola de jocuri Nintendo Wii si player-ul mp3 iPod Touch. In acest an, potrivit unui sondaj al firmei de consultanta Deloitte, unul din cinci consumatori isi vor folosi telefoanele mobile cu acces la Internet (smartphone) pentru a gasi cele mai bune oferte.
Tinerii cu varste intre 18 si 29 de ani sunt cei care se bazeaza cel mai mult pe Internetul mobil pentru a-si face cumparaturile de Craciun online. Pentru a profita de aceasta tendinta, retailerii din SUA si-au optimizat site-urile pentru accesul de pe telefoanele mobile.
Din cauza limitarii creditarii si a dobanzilor mari, consumatorii vor folosi mai des banii cash, in locul cardurilor de credit, pentru a cumpara cadouri in acest an.
In schimb, multi si-ar putea folosi cardurile de debit pentru cumparaturile online, acest segment explodand in acest an. In loc de se inghesui in magazine si a pierde ore in sir, multi consumatori prefera sa faca shopping online, stimulati de