Tema protectiei mediului apare consistent in pastorala de Craciun transmisa de Patriarhul Daniel si publicata pe site-ul oficial al Patriarhiei Romane. In contextul protestelor impotriva explorarii gazelor de sist, mesajul conducatorului Bisericii Ortodoxe Romane echivaleaza cu o pozitie oficiala a Bisericii in privinta unei teme controversate, care are atat posibile efecte de mediu cat si geopolitice. "Ce transmitem generatiilor viitoare? Binecuvantare sau poluare? Pamant lucrat si sfintit sau pamant degradat si pustiit?", scrie Patriarhul Daniel.
Trecerea de la misterul Craciunului la obligatia protejarii naturii este facuta in pastorala Patriarhului Daniel printr-o referire la Geneza: "intrucat lumea a fost creata din dragostea lui Dumnezeu pentru oameni, iar omul a fost numit stapan peste tot pamantul (Cf. Facerea 1, 28), ne revine responsabilitatea pentru intreaga natura, care trebuie mereu cultivata ca dar al lui Dumnezeu, pentru noi si pentru generatiile viitoare".
Apoi, pastorala conducatorului Bisericii Ortodoxe Romane il citeaza consistent pe parintele Dumitru Staniloae: „Natura nu-si indeplineste rolul ei fara om, sau printr-un om care lucreaza contrar ei. Prin coruperea, sterilizarea si otravirea naturii, omul face imposibila existenta sa si a semenilor sai. Astfel, natura nu este numai conditia existentei omului singular, ci si a solidaritatii umane. Natura apare intr-un mod cu totul clar ca mediul prin care omul poate face bine sau rau semenilor sai, dezvoltandu-se sau ruinandu-se el insusi din punct de vedere etic sau spiritual”.
Continua apoi Patriarhul Daniel: "Intre creatie si Creator, intre dar si Daruitor exista o legatura de viata, pe care Sfanta Scriptura o descrie ca fiind: „legamantul vesnic dintre Mine (Dumnezeu) si pamant si tot sufletul viu din tot trupul ce este pamant” (Facerea 9, 16). Daca noi consumam t