Un document publicat în luna martie pe site-ul Agenţiei de Administrare Fiscală arată cum ar trebui să fie comportamentul cetăţenilor cu inspectorii. Sursa: Răzvan Vălcăneanțu
Oamenii şi firmele depun la timp declaraţiile fiscale şi îşi plătesc impozitele, fiind conştienţi că aceşti bani contribuie la nişte servicii publice mai bune. La rândul lor, inspectorii fiscali sunt bine pregătiţi şi nu caută cu orice preţ să vă prindă pe picior greşit.
Aceste idei nu sunt desprinse din strategia fiscală a unei ţări nordice, ci chiar dintr-un document publicat, la mijlocul lunii trecute, de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF). „Carta contribuabilului”, ce poate fi descărcată de pe site-ul instituţiei, prezintă o Românie ideală, în care cetăţeanul şi firma sunt egali cu Fiscul.
În realitate însă, companiile acuză de multe ori abuzuri ale angajaţilor ANAF, precum şi interpretări diferite ale aceloraşi prevederi de către mai mulţi inspectori fiscali. Mai mult decât atât, tratamentul inegal este statuat în unele situaţii chiar prin Codul de Procedură Fiscală.
ANAF: nu căutăm greşeli cu orice preţ
„«Carta contribuabilului» recapitulează într-o manieră clară și sintetică (...) drepturile şi obligaţiile dumneavoastră faţă de Administraţia fiscală, care devin, implicit, obligaţii şi drepturi ale acesteia faţă de dumneavoastră. Prezentul document urmăreşte să găsească echilibrul necesar între exercitarea misiunii de serviciu public al Administraţiei fiscale şi aşteptările dumneavoastră legitime şi de a ancora acest echilibru într-o relaţie fondată pe încredere reciprocă şi pe respectarea legii”, se arată în documentul postat pe pagina de internet a Fiscului.
„Nu vă opuneți actului de control”
Ce trebuie să facă cetăţenii şi companiile? Să-şi depună la termen declaraţiile şi să-şi plătească t