Cu doi ani in urma, vedeam la Clermont-Ferrand, festivalul socotit "Cannes-ul scurtmetrajului", filmul Dust al unei tinere care concura sub pavilion elvetian, ca sa spun asa. Desi era absolventa a Cu doi ani in urma, vedeam la Clermont-Ferrand, festivalul socotit "Cannes-ul scurtmetrajului", filmul Dust al unei tinere care concura sub pavilion elvetian, ca sa spun asa. Desi era absolventa a celebrei scoli pragheze FAMU, dupa cum aveam sa citesc in catalog, prenumele autoarei, Ruxandra, apoi eroina micii sale istorii, romanca interpretata de o actrita cunoscuta din filmele studentilor nostri, Maria Dinulescu, mi-au inlaturat orice indoiala: Ruxandra Zenide era din Romania. Cel de-al doilea scurtmetraj al ei, Stejarii verzi, tocmai a inceput o frumoasa cariera prin festivalurile lumii. Asa am aflat povestea Ruxandrei Zenide, inca o tanara cineasta cu mari fagaduinte care, desi locuieste in strainatate, a venit sa faca film in tara.
- Cand ai plecat din Romania?
- Aveam 14 ani cand parintii mei s-au hotarat sa paraseasca tara, era cu numai doua luni inainte de Revolutie, in octombrie 1989.
- Te preocupa cinematograful in anii liceului?
- Marturisesc ca nu in mod special. La Geneva, dupa terminarea liceului, am urmat Relatiile Internationale. Dupa aceea m-am apropiat de film. Cred ca situatia aceea in care m-am trezit, intr-o societate in care nu mai eram doar actor in mica viata sociala pe care o aveam, devenisem, cu sau fara voia mea, observator, m-a impins catre cinematograf. Nevoia de a exprima ceea am trait intr-o lume in care am venit la 15 ani.
- Pot sa te intreb de ce te-ai indreptat catre FAMU? Te-au atras renumele scolii care i-a dat pe Milos Forman, pe Jiri Menzel, gloria strainilor formati la Praga, unul dintre ei fiind Emir Kusturica, faima profesorilor?
- Nu neaparat. Un prieten mi-a vorbit despre ea. Facuse, acolo,