Sau cum s-a circulat, din punctul de vedere al frecvenţei şi gravităţii evenimentelor rutiere, în perioada 1 la 17 ianuarie 2013? Primele 17 zile deja trecute din lungul şir al celor 365 de zile şi nopţi ale anului în curs au însemnat: 134 de accidente grave care au lăsat pe “câmpul de luptă” al reţelei de drumuri publice, 25 de decedaţi şi 131 de grav răniţi.
Este meritoriu să consemnă că şase zile (1, 2, 4, 5, 10 şi 16) sunt notate cu zero evenimente rutiere grave, ceea ce este, se cuvine a sublinia, o realizarea de mare importanţă deoarece ea simbolizează conştientizarea pericolului dat de nesocotirea prevederilor regulilor de circulaţie, de un număr pe care l-am dori, din ce în ce mai mare al celor care participă, zi de zi, la procesul rutier.
Dacă analizăm conţinutul datelor statistice menţionate deja, constatăm că elementul prezent, zi de zi, în şirul cauzelor accidentogene cu cele mai multe şi grave urmări continuă a fi: viteza neadaptată la condiţiile concrete de drum şi aceeaşi, se pare, veşnică indisciplină a pietonului care se lansează în traversarea drumului public fără elementara asigurare expunându-se astfel pericolului accidentului de circulaţie.
În marea lor majoritate, decedaţii primelor 17 zile din ianuarie curent au survenit pe fondul neadaptării vitezei. Elementul specific acestei perioade care a influenţat serios starea de siguranţă a deplasării automobilelor a fost dat de caracterul alunecos al stratului de rulare. Cu alte cuvinte, gheaţa, poleiul şi zăpada bătătorită au cerut obligatoriu reducerea vitezei sau adaptarea acesteia la condiţiile date de existenţa elementului ce reducea sever coeficientul de aderenţă la suprafaţa de rulare. Din nefericire, se pare că pentru o mare parte a celor ce şofează, amatori şi profesionişti deopotrivă, noţiunea de “aderenţă” are sensuri diferite fiecare dându-i o interpretare proprie ex