Before Night Falls – Trei ani dupa Basquiat (care a deschis Mostra 54), pictorul-regizor american heterosexual Julian Schnabel revine cu un film despre viata si suferintele scriitorului cubanez homosexual Reinaldo Arenas; BNF se vede recompensat cu doua distinctii importante: Marele Premiu al juriului si Cupa Volpi pentru spaniolul heterosexual Javier Bardem (interpretul lui Arenas).
Branca de neve – Excentricul regizor/dandy portughez João César Monteiro (A Comedia de Deus) a comis provocarea suprema in materie de „invizibilitate“: un ecran negru! Ceea ce ne obliga la un comentariu in acelasi spirit.
Brother – Prezentat in afara competitiei, ultimul film al lui Takeshi Kitano a fost o dezamagire; autorul/actor al splendidului Sonatina si al minunatului Hana-Bi („Leul de Aur“ la Venetia in 1996) nu a reusit altceva decit o variatiune mediocra pe tema primului, plina de déjà-vu-uri, de ticuri devenite clisee si de o violenta golita de orice poezie. (Amanunt semnificativ: este primul film al lui „Beat“ Takeshi turnat in SUA, la Los Angeles, ceea ce inseamna ca in universul sau si-a facut aparitia elementul hip-hop afro-american...)
Catastrophe – David Mamet, dramaturg si regizor american, ecranizeaza aceasta piesa omonima a „marelui Sam“ (parte a unui program-in-progress de 19 pelicule intitulat „Beckett on Film“); notabil mai curind pentru faptul ca este ultima aparitie (muta) a lui Sir John Gielgud – in „rolul“ Chipului insusi al Deznadejdii – si ca Regizorul este jucat de Harold Pinter...
Currency and Blonde – Soft porno japonez (r. Rokuro Mochizuki), ieftin precum suportul pe care a fost realizat (video, gonflat ulterior pe 35 mm). Acest film gretos de original nu se salveaza nici macar prin turul de forta al protagonistului: un profesor universitar de stiinte economice care nu se excita decit chircit intr-o valiza plimbata pe strazil