Recordul istoric atins de exporturile României în 2010, cu încasări de peste 37 miliarde de euro, a fost posibil nu numai pe seama cererii mărite din Germania - puternica locomotivă a Europei, ci şi a saltului spectaculos înregistrat de vânzările către pieţe cu dinamică rapidă, în frunte cu Turcia, a cărei economie a crescut cu peste 8% anul trecut. Chiar dacă volumele încasărilor nu au fost foarte ridicate, cele mai mari creşteri de exporturi au fost înregistrate pe pieţe cu mare potenţial economic din regiune, începând cu Turcia şi continuând cu Rusia, Polonia şi Ucraina. Sunt pieţe vânate de orice mare exportator din lume, pe care România le-a neglijat multă vreme, dar pe care poate reveni mai repede decât alte ţări, inclusiv datorită apropierii geografice.
Turcia, o economie care a crescut în 2010 cu peste 8%, iar în acest an ar putea avansa cu încă 5%, a fost şi piaţa pe care exporturile României au înregistrat anul trecut un salt impresionant de peste 75% faţă de 2009.
Vânzările pe piaţa turcă au atins astfel 2,3 miliarde de euro şi astfel ponderea Turciei în totalul exporturilor româneşti a sărit cu aproape trei puncte procentuale, până la 6,7%, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică pe 11 luni din 2010.
Turcia îşi consolidează astfel locul al patrulea în clasamentul celor mai importante pieţe de export pentru România, ameninţând poziţia Franţei, care deţine o pondere de 8,4%. De altfel, cota Turciei în totalul exporturilor a depăşit-o şi pe cea din 2008 (6,5%), anul de vârf al creşterii economice din România.
Performanţa economică a turcilor de anul trecut a făcut senzaţie printre investitori şi analişti în pofida riscurilor de supraîncălzire, aşa încât această piaţă a intrat pe toate radarele de business.
Rămâne de văzut dacă producătorii din România vor veni cu oferta necesară pentru a putea profita de re