Guvernele care vor veni la putere cu începere de la finele anului viitor vor avea de plată în perioada 2013-2020 nu mai puţin de 20 miliarde lei, adică 4,76 miliarde euro (sumă ce include dobânzi de aproximativ 1,5 miliarde de euro). Aflat la fundul sacului, fără banii necesari demarării unor proiecte cu adevărat importante, cum ar fi Autostrada Transilvania, Sibiu-Piteşti, centrala de la Târniţa-Lăpuşeşti etc. Guvernul va demara un vast program de modernizare a drumurilor secundare din România, argumentând că aceasta va aduce creştere economică. Starea acestora, dar şi a satului românesc ar fi „impedimente în calea dezvoltării economice", după cum precizează ordonanţa prin care a fost aprobat în noiembrie 2010 Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI).
Cum funcţionează PNDI?
Potrivit ordonanţei, mai multe ministere însărcinate cu derularea celor şase proiecte vor avea libertatea de a acorda contracte în perioada 2011-2013 în valoare de 20 miliarde de lei. Pentru 10.000 de km de drumuri judeţene şi comunale, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului primeşte 8,6 miliarde lei, pentru modernizarea satelor (în ordonanţă nu se preciează cum se va face aceasta) - 5,59 miliarde lei, pentru reţele de canalizare şi epurare s-au alocaţi 1,93 miliarde lei. Alimentarea cu apă a satelor are la dispoziţie 1,07 miliarde lei, pentru investiţii în infrastructua de mediu sunt alocate 1,3 miliarde lei, iar pentru lucrări hidrotehnice de apărare împotriva inundaţiilor - 2,4 miliarde lei. În perioada 2011-2013 firmele care vor câştiga contractele vor asigura şi finanţarea lucrărilor, din resurse proprii sau credite bancare luate cu garanţia statului. Returnarea banilor va fi făcută de la buget în perioada 2013-2020. Cheltuielile cu plata firmelor care au câştigat contracte vor pune atunci presiune pe bugetul statului, de unde vor trebui făcut