Vanzatorii de ziare nu se pot adapta cererii existente pe piata, contribuind la un declin alarmant al veniturilor din industria presei.
Ca si alte standuri de presa pariziene, chioscul Bernadettei Lefevre scoate la vanzare sute de ziare si reviste, de la titluri de rezonanta precum Le Monde pana la publicatii mai putin conventionale precum LVP, scrie International Herald Tribune.
Mai mult, precum ceilalti 28.000 de vanzatori de presa scrisa din Franta, Lefevre nu are prea multe optiuni de selectie a ziarelor. Sub imperiul unei legi adoptate in 1947, editorii francezi au asigurate spatiile de comercializare a publicatiilor si distributia nationala - demers menit a garanta libertatea de exprimare dupa o perioada de propaganda nazista.
Legea, numita Loi Bichet, ar putea sa fi fost instituita cu intentii bune, insa analistii considera ca are si aspecte negative, impiedicand vanzatorii de ziare sa se adapteze cererii existente pe piata si contribuind la un declin alarmant al veniturilor din industria presei.
"Loi Bichet trebuie cel putin modificata", spune Lefevre. "Trebuie sa avem oportunitatea de a varia oferta de presa scrisa de la cartier la cartier. Altfel, ne va fi din ce in ce mai greu sa ne castigam existenta."
Ziarele din tarile dezvoltate au inceput sa-si piarda masiv cititorii si spatiile publicitare de pe internet, insa situatia Frantei comporta dezavantaje in mod special. Potrivit Asociatiei Mondiale a Ziarelor, in Franta se vand aproximativ 154 de copii ale editiilor zilnice la 1.000 de locuitori, mai putin decat in Cuba, Lituania sau Surinam si la jumatate fata de Germania sau Marea Britanie. Majoritatea analistilor desemneaza sistemul legislativ restrictiv ca fiind principalul motiv pentru care ziarele franceze sunt mai subtiri, mai putine si mai scumpe decat oriunde altundeva.
"Totul s-a transformat intr-un stigma