În loc de proiecte de vacanţă, multe firme oferă celor interesaţi în cel mai bun caz doar hoteluri confortabile şi restaurante bune. Firmele autohtone de turism trebuie să-şi profesionalizeze angajaţii şi să-şi diversifice serviciile, dacă vor să aibă un viitor, este concluzia unui studiu recent.
Un raport pe ocupare în turism a fost efectuat de Asociaţia PartNET (România) şi Universus (Bari, Italia), în judeţele Neamţ, Prahova şi Dâmboviţa, pe bază de chestionare şi interviuri cu mai mulţi angajatori din domeniu. Potrivit acestui studiu, în timp ce afară turismul se diversifică şi se nişează tot mai mult, România oferă o gamă minimală de servicii. Românii n-au înţeles că a face turism nu se reduce la „asigurarea unui hotel confortabil şi a unui restaurant bun". La noi nu s-a introdus nici măcar turismul social, cel adresat, de exemplu, persoanelor vârstnice sau celor cu dizabilităţi.
Nepregătiţi pentru noile provocări
Nu s-au dezvoltat încă serviciile conexe, firmele preferă să vândă produse, consultanţă şi finanţare, în loc să asigure asistenţă profesională care să ducă la dezvoltare. Firmele de turism din cele trei judeţe nu sunt capabile să ofere „proiecte de vacanţă" şi sunt total nepregătite pentru a profita de noile oportunităţi, în special de înfiriparea clasei mijlocii în ţări care abia acum intră pe această piaţă, China şi India. Per ansamblu, spune studiul, există „o slabă tendinţă de a privi dincolo de piaţa internă", considerată suficientă pentru supravieţuire. Trei din patru firme operează exclusiv pe piaţa internă şi doar una din zece lucrează preponderent cu turişti străini.
Pe cont propriu
Dintre firmele care lucrează predominant cu turişti străini, 80% se descurcă singure, fără a apela la societăţi care oferă servicii de turism. Doar opt companii din cele 176 cuprinse în studiu colaborează cu firme ca