În România se emit anual cel puţin 4 miliarde de bonuri fiscale numai în hipermarketuri, supermarketuri, magazine de tip discount şi chioşcuri de cartier, potrivit unei estimări ZF pe baza numărului de clienţi care intră zilnic în aceste magazine. Anul trecut, pe piaţa locală existau peste 53.000 de supermarketuri, hipermarketuri, magazine cash& carry, discountere, chioşcuri de cartier sau magazine din benzinării, potrivit unui studiu în sectorul FMCG realizat de compania de cercetare de piaţă MEMRB.
Anunţul premierului Emil Boc privind acordarea unor stimulente pentru românii care păstrează bonurile fiscale - măsură menită să reducă evaziunea fiscală - a determinat o serie de reacţii în rândul consultanţilor şi al comercianţilor, care spun că măsura nu va avea efectul scontat de autorităţi.
Proiectul de lege, aflat în lucru la Ministerul Finanţelor, ar putea fi aplicat în ultimele trei luni ale anului sau la începutul anului viitor.
"O asemenea măsură este foarte greu de pus în aplicare şi nu cred că va reuşi să fie implementată. Încercarea de reducere a evaziunii fiscale nu a fost, nu este şi nu va putea fi niciodată pusă în sarcina consumatorilor. Autorităţile sunt cele care ar putea să ia o serie de măsuri pentru combaterea evaziunii fiscale, cum ar fi implementarea unor sisteme informatice", susţine Marius Stăncescu, preşedintele companiei de consultanţă financiară şi de business Riff Holding International.
Din punct de vedere legal, fiecare cumpărător este obligat să solicite bon fiscal, în caz contrar riscă să primească amendă.
În propunerea premierului se mai preciza că românii vor primi de la stat o parte din banii cheltuiţi pe bunurile şi serviciile achiziţionate, în schimbul bonurilor fiscale, şi vor beneficia de deduceri fiscale pentru reabilitarea locuinţelor, plafoanele în funcţie de care vor fi calculte facilit