Moartea preşedintelui polonez Lech Kaczynski a dat naştere unor discuţii aprinse în Polonia pe tema achiziţiei de avioane noi. Fostul premier polonez Leszek Miller a declarat presei că a atras atenţia în urmă cu 7 ani că flota aeriană a ţării trebuie reînnoită.
„Am spus la un moment dat că într-o zi vom participa cu toţii la o procesiune funerară, şi abia atunci vom înlocui flota de avioane a statului", a spus fostul premier polonez Leszek Miller.
Fostul şef de Guvern a supravieţuit unui accident de elicopter în 2003. Presa de la Varşovia relatează că avionul prezidenţial al lui Lech Kaczynski era într-o stare deplorabilă.
Românii înduioşaţi de drama Poloniei: „Plânge sufletul meu pentru vieţile lor”
Discuţiile contradictorii pe tema cumpărării unor aparate de zbor noi pentru guvern şi preşedinţia din Polonia au izbucnit în presă şi între partidele politice după fiecare defecţiune înregistrată de avioanele oficiale, achiziţia fiind trenată.
Guvernul de la Varşovia a comandat în urmă cu două luni două avioane de la compania poloneză LOT. Cumpărarea a fost însă amânată din cauza discuţiilor publice aprinse pe tema costurilor. Astfel, autorităţile poloneze au continuat să efectueze vizite oficiale cu Tu-154 şi după ce, în ianuarie 2010, Aeroflot a anunţat retragerea avioanelor de acest tip, după aproape 40 de ani.
Avionul Tupolev-154 al lui Kaczynski a fost fabricat în 1990, fiind folosit aproape fără întrerupere mai bine de două decenii.
Ieşit la pensie
Avionul Tu-154 fusese folosit de ultimii patru preşedinti ai Poloniei: Wojciech Jaruzelski, Lech Walesa, Alexander Kwasnievski şi Lech Kaczynski.
Aeronava a mai avut probleme tehnice în trecut. Chiar anul trecut, ambele avioane Tupolev-154 ale preşedinţiei de la Varşovia s-au defectat, chiar în cursul unei vizite oficiale în Sta