CFR Marfă a cumpărat platforme pentru transportul camioanelor pe calea ferată, după care a desfiinţat serviciu de transport al camioanelor
O companie de stat care avea toate atuurile să devină tot mai profitabilă a ajuns, după 15 ani de la înfiinţarea sa, aproape de faliment. Datoriile de 400 de milioane de euro, pe care le-a acumulat, au fost şterse abia după ce au început procedurile de privatizare. Dar cum transferul de proprietate a eşuat, CFR Marfă continuă declinul său financiar.
Liderii sindicatelor din ramura transporturilor feroviare ne-au explicat că, în multe situaţii, compania a fost sabotată prin decizii absurde, unele chiar rău intenţionate. România liberă a relatat, în ediţia sa de ieri, despre faptul că CFR Marfă vinde, la fier vechi, mii de vagoane, la preţul de 0,9 lei kilogramul. Firmele private care le cumpără, în loc să le recicleze, cum sunt obligate, recondiţionează componentele importante, precum osiile, şi le revând la preţuri mai ridicate, de piese second-hand, în ţară şi în străinătate.
Iar această afacere făcută pe seama patrimoniului de stat rămâne profitabilă, mai ales că CFR Marfă încă mai deţine încă 37.260 de vagoane. Chiar un şef din Depoul Roşiori de Vede a recunoscut pentru Rl că mai sunt “kilometri de vagoane de tăiat”.
Citeşte şi FALIMENTUL CFR. Vagoane de marfă noi, vândute către firme private la preţ de fier vechi
RO-LA, RO-PA
Maxim Rodrigo, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari, ne-a prezentat un alt caz prin care a fost păgubită CFR Marfă: achiziţionarea vagoanelor de tip RO-LA. Acesta este un sistem de transport, practicat în multe ţări din Europa, care presupune că un tir de marfă care intră în ţară pe la Giurgiu, de exemplu, este urcat pe tren şi transportat pe calea ferată până la Arad.
Sistemul prezintă mai multe avantaje. Taxele feroviare sunt mai mici d