Cresterea accizei la bere de la 1 februarie a dus deja la o majorare a preturilor in medie cu 1,5%, potrivit lui Onno Rombouts, managing director al Heineken Romania, unul dintre cei mai importanti producatori de bere pe plan local.
“Nu suntem fericiti cu cresterea accizei la bere. E o crestere doar pe bere, nu se aplica si pentru alte bauturi alcoolice. Nu suntem tratati echitabil. E o taxa care a venit peste noapte”, spune seful Heineken.
La randul sau, Andrew Highcock, presedintele Ursus Breweries, afirma ca acciza a crescut in doua etape. "Mai intai pentru ca este pusa in euro, dar este calculata in lei, si se stabilieste un curs de schimb in octombrie. Si atunci deja era o crestere de 5% in lei. Acum este si o crestere in euro", spune Highcock, citat de Mediafax.
Aproximativ 45% din pretul unei bere este reprezentat de taxele colectate la bugetul de stat. In anul 2011, colectarile la bugetul de stat din acciza la bere au reprezentat 59,27% din totalul valorii pentru categoria de produse cu alcool accizabile. Media europeana s-a situat pentru intervalul respectiv la 31,26%, potrivit datelor oficiale.
Potrivit Codului Fiscal modificat, nivelul accizelor pentru bere creste de la 0,748 euro/hl/grad Plato la 0,8228 euro/hl/grad Plato. Pentru berea realizata de micii producatori de bere, acciza va creste de la 0,43 euro/hl/grad Plato la 0,473 euro/hl/grad Plato. Noul nivel de acciza plaseaza Romania deasupra nivelului de taxare din Germania sau Bulgaria.
“Berea era o bautura accesibila pentru consumator, acum lucrurile se pot schimba. Un roman trebuie sa munceasca cel mai mult in Uniunea Europeana pentru a-si permite o bere, dupa bulgari”, afirma Onno Rombouts. Citeste si:Ciucas a urcat vanzarile Ursus Breweries cu 24% in anul fiscal trecutBerarii se pregatesc de vara: O noua lansare pe piata mixurilor de bereMckenzie, Ursus: Bugetul