Trofeul Transilvania – Corabia lui Tezeu
Corabia lui Tezeu (India, 2012), filmul de debut al tînărului regizor și scenarist Anand Ghandi, a cîştigat Trofeul TIFF 2013 şi Premiul pentru Cea mai bună imagine, oferit operatorului și directorului de imagine Pankaj Kumar. Paradoxul lui Tezeu (sau „Corabia lui Tezeu“) formulează o întrebare foarte importantă despre identitate: dacă unui obiect i-au fost înlocuite toate elementele care îl compun, atunci rămîne acesta acelaşi obiect? Răspunsul dat de regizorul filmului indian pare a fi mai degrabă unul negativ. Filmul „traduce“ în imagine trei poveşti, trei situații apropiate și legate prin faptul că protagoniştii au nevoie de un transplant.
Prima poveste o are în prim-plan pe Aaliya, o tînără fotografă oarbă care, graţie tehnologiei de tip image recognition şi unei intuiţii extraordinare a imaginii reconstruite interior, „văzute“ cu ochii de dincoace de frunte, reuşeşte să surprindă imagini memorabile. După ce, în urma unui transplant de cornee, Aaliya îşi recapătă vederea, aceasta nu mai poate să facă fotografii la fel de bune. Camera de fotografiat este pusă deoparte, protagonista mulţumindu-se să privească lumea în loc să o reprezinte prin arta fotografică. Anand Ghandi provoacă spectatorul la o reflecţie asupra transcendenţei imaginii şi (dacă ne gîndim că filmul are la bază imaginea fotografică) asupra capacităţii cinema-ului de a înregistra imagini ale lumii aşa cum arată aceasta atunci cînd noi nu o privim sau cînd pe peliculă sînt înregistrate momente la care participă natura.
„Călugărul“ Maitreya, protagonistul celei de-a doua poveşti, este autorul unei forme personalizate de spiritualitate: deşi acesta pune raţiunea pe primul plan, crezînd că oamenii şi comunităţile ar trebui să îşi asume într-o mai mare măsură responsabilitatea pentru acţiunile lor, el crede în acelaşi timp î