La Jalousie, cel de-al treilea roman publicat de Alain Robe-Grillet, dupa Les Gommes si Le Voyeur, s-a vandut in anul aparitiei (1957) intr-un tiraj de 100.000 de exemplare. Pentru epoca respectiva, cifra este uriasa si capata dimensiuni absolut tulburatoare daca stam sa ne gandim la gradul de dificultate al literaturii practicate de Robe-Grillet.
Barthes, Maurice Blanchot si Georges Bataille il ridicau in slavi pe autorul volumului Dans le labyrinthe, celebrandu-i fara retineri virtutile de "scriitor al privirii" si calitatile "scrisului alb". Ei bine, scriitura neutra, descrierile fastidioase, insistenta incapatanata si sacaitoare asupra detaliului nu erau, cum nu sunt nici azi, de natura sa incurajeze publicul. Cu toate acestea, Noul roman francez, al carui lider incontestabil si teoretician de prim rand a fost Robe-Grillet, se citea cu fervoare in epoca (nu doar in Franta) si suscita pasiuni polemice la nivel public, de pe urma carora editorii aveau numai de profitat. Desigur, ne aflam intr-o perioada de mare efervescenta culturala, in care provocarile intelectuale nu erau destinate doar unui public de nisa, ci societatii intregi.
Alaturi de Robe-Grillet, "papa" al noului filon literar francez, faceau tiraje apreciabile scriitori adusi, oarecum anapoda, in acelasi fagas, precum Claude Simon, Robert Pinget, Michel Butor sau Nathalie Sarraute. Ipoteza potrivit careia teoreticianul R-G este superior artistului, dublata de ideea demolatoare ca artistul, profund indigest, a facut audienta (doar) gratie unui context istoric-cultural fast, nu l-a descumpanit niciodata. Ba chiar l-a instigat artisticeste, facandu-l sa persiste nu doar in spatiul literaturii propriu-zise, ci si al cinematografiei. Autor a circa zece filme, provocatoare toate, Robe-Grillet a explodat in spatiul celei de-a sapte arte cu Anul trecut la Marienbaad (1961), o emblema a filmului inte