„Principiul lui Peter“, formulat în anii ’70, arată că majoritatea angajaţilor tind să aibă un „bagaj“ insuficient cu cât avansează în ierarhie. Chiar dacă sunt promovaţi datorită competenţelor, şefii nu au întotdeauna aptitudinile necesare pentru funcţia în care au fost „instalaţi“.
Profilul managerial al oricărui şef cuprinde, potrivit specialiştilor în resurse umane, competenţa tehnică a acestuia, tradusă prin cât de bine cunoaşte meseria în domeniul său de activitate, dar şi profilul de personalitate, care cuprinde criterii de natură subiectivă precum calităţile de lider şi inteligenţa.
Citiţi şi:
Catherine Ashton, „total incompetentă"
O altă componentă a profilului unui şef este cea morală. Doar rareori un manager este foarte bun în toate aceste trei direcţii, este de părere George Butunoiu, expert în resurse umane şi director la compania George Butunoiu Consulting.
„Dacă un profil moral puternic este (aproape) obligatoriu în orice situaţie, un manager poate fi foarte bun, în sensul de eficient, şi în cazul în care acoperă doar două dintre cele trei componente şi este relativ mediocru pe cea de-a treia", afirmă specialistul.
El susţine că, de obicei, componenta la care se poate renunţa cel mai uşor este cea legată de specializarea în meserie şi cu cât firma este mai mare, cu atât abilităţile tehnice ale managerului sunt mai puţin importante.
Ce înseamnă „incompetent"
Un şef se poate dovedi eficient chiar dacă nu este competent în toate direcţiile. „Când cineva spune despre un manager ca este «incompetent», aproape sigur se referă doar la una dintre cele trei componente şi foarte rar la două dintre acestea sau chiar la toate trei", consideră Butunoiu. În opinia sa, numărul celor cu adevărat incompetenţi este în realitate mai mic decât se spune, deoarece aprecierile celor din jur sunt incomplete şi subiective.