Date statistice recente arată că în ultimele luni de recesiune românii au făcut economii la orice, numai la băutură şi la ţigări - nu. Specialiştii spun că în vremuri de criză oamenii beau şi fumează mai mult şi se orientează către mărfurile de contrabandă.
Cei mai mulţi bani din bugetul unei familii de români, adică 40,7%, s-au dus în primul trimestru al anului 2010 pe mâncare, potrivit Institutului Naţional de Statistică (INS). Mult mai mult decât consumul mediu de alimente din Uniunea Europeană - 16%, explicaţia fiind că veniturile noastre sunt mult sub media UE.
Citiţi şi:
Un bărbat din Mărăşeşti, care se afla sub influenţa băuturilor alcoolice, a vrut să-şi dea foc la casă
Cum luptăm cu viciul fumatului pe timp de criză
Pe locul doi se află întreţinerea, adică banii pentru locuinţă, apă, electricitate şi gaze, care înghit 18,7% din cheltuielile românilor. Urmează băuturile alcoolice şi tutunul, care însumează 7,4% din total, adică puţin peste media europeană de 7% (4% pe băuturi alcoolice şi 3% pe ţigări).
Structura cheltuielilor a fost schimbată uşor de criză. Procentul alocat mâncării a crescut, de la 40,3% în 2008 la 40,7% în 2010. Asta nu pentru că mâncăm mai mult în vremuri grele, ci fiindcă veniturile s-au redus şi preţurile au crescut. Cea mai spectaculoasă creştere apare însă la ţigări şi alcool, unde cheltuielile lunare au urcat din 2008 şi până în 2010 cu 1,2 procente.
Lipsurile, înecate în băutură
În schimb, se observă că în ultimii doi ani românii au făcut economii la educaţie, sănătate, mobilă, dotarea şi întreţinerea locuinţei, îmbrăcăminte şi încălţăminte. În vremuri de restrişte, războaie sau crize creşte consumul de alcool, spune psihiatrul Florin Tudose: „Pe de-o parte, alcoolul este un puternic anxiolitic (combate anxietatea - n. red.) şi este foarte la îndemână să-ţi îneci