Din 1990 si pana in 2009 au fost 17 ani in care nu a fost finalizat niciun kilometru de autostrada, iar istoria s-ar putea repeta anul acesta daca luam in calcul declaratiile de la inceputul anului ale lui Radu Berceanu, ministrul transporturilor. El considera ca nu are suficienti bani pentru a finaliza nici un kilometru de autostrada, desi bugetul de anul acesta se ridica la circa 720 mil. euro.
Spre comparatie, ungurii au finalizat in luna martie 65 de kilometri de autostrada, cu 52 de poduri si sase viaducte, patru spatii de servicii si un centru de mentenanta, in urma unei investitii totale de 520 de milioane de euro.
De ce nu ajung banii? Pentru ca Berceanu s-a lovit de aceeasi problema de care s-a plans cand a devenit ministru al transporturilor, dupa mandatul lui Ludovic Orban: ca are multe datorii de anul trecut de platit. Restantele din 2009 sunt greu de explicat avand in vedere ca din totalul investitiilor in tot ceea ce inseamna infrastructura (drumuri, retele de apa, mediu, dezvoltarea regionala etc) anuntate de guvernul Boc in 2009 - de circa 10 mld. euro, au fost cheltuite putin peste 6 mld. euro. De ce nu si-a respectat promisiunile? Cand sunt intrebati de ce nu au atins tinta de investitii, reprezentantii guvernului aduc in discutie criza financiara, care era insa si atunci cand au anuntat investitiile de 10 mld. euro, si cand spuneau ca vor face 836 km de autostrada in patru ani.
Ministerul Transporturilor are numai la Bechtel datorii de 200 de milioane de euro pentru lucrarile derulate in 2009, cand a finalizat o portiune de 42 de kilometri din autostrada Transilvania.
In numarul curent al revistei Business Construct vom prezenta lista cu proiectele de autostrazi si drumuri nationale care vor primi bani anul acesta, avand in vedere ca bugetul total pentru investitii in infrastructura se ridica la 5,15 mld. lei (1,25 mld.