IMM-urile tind sa devina clienti semnificativi pentru banci, pentru ca finantarea acestor firme este deocamdata redusa, atat ca numar de firme finantate, cat si ca numar de produse bancare absorbite pe piata - acestea au fost concluziile seminarului "
Numarul de IMM-uri active din economie a crescut semnificativ in ultimii ani, iar bancile au inceput sa ia in vizor acest segment, care poate sustine cresterea sectorului bancar in perioada urmatoare, considera Aurel Ilin, director al diviziei de finantare IMM-uri in BRD-SocGen, a doua banca de pe piata.
"Ultimii ani au confirmat un trend pozitiv privind rata de infiintare de noi IMM-uri. Acest indicator arata de fapt cat de primitor este mediul de afaceri si cat de usor pot gasi intreprinzatorii oportunitati de piata", spune Ilin. Conform datelor prezentate de el, aproxi-mativ 38.000 din cele peste 43.000 de IMM-uri de pe piata au o cifra de afaceri mai mica de doua milioane de euro anual. De aici, spune reprezentantul BRD, deriva particularitatile pietei de finantare a IMM-urilor: structura financiara fragila si posibilitatile reduse de garantare.
"In schimb", spune el, "clientii din acest segment devin tot mai exigenti, asa ca putem vorbi deja de o profesionalizare a clientelei. De asemenea, marja de dobanda la finantarea acestor firme este in scadere, mai ales pe unii clienti tinta". Fiecare IMM spune ca stie care ii sunt necesitatile de finantare, dar nu multe stiu exact produsele care se potrivesc acestor nevoi, considera reprezentantul bancii.
Anul trecut, portofoliul total de credite al BRD a fost de 5,5 mld. euro, din care finantarile pentru firme (nu doar IMM-uri) au crescut cu 54%. Pe segmentul IMM, BRD spune ca a atras 12.000 de clienti noi, carora le-a acordat 35.000 de credite, in valoare de 290 mil. euro. Ilin spune ca strategia de finantare a IMM-urilor a fost mai