Industria românească a solicitat ajutoare şi garanţii de stat în valoare de 870 de milioane de euro în ultimele trei luni. Dacă adăugăm la acestea şi cele 123,3 milioane de euro date de Guvernul Tăriceanu pentru Dacia şi alţi patru furnizori de subansamble din domeniul auto, totalul ajunge aproape de un miliard de euro.
Ultima care a solicitat un ajutor de salvare este Avioane Craiova, care vrea 14 milioane de lei pentru a nu intra în faliment în următoarele 6 luni. Banii au fost ceruţi iniţial la la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) şi mai apoi de la Ministerul Economiei, unde compania a fost tranferată în ianuarie. "În legătură cu ajutorul solicitat la AVAS ne spun acum că nemaifiind în portofoliul lor, nu ne pot acorda ajutor. Ministerul nu are bani pentru astfel de ajutoare. S-ar putea să rămânem ca copilul cu două mame care moare de foame", a declarat la începutul săptămânii trecute Victor Peţa, liderul de sindicat de la Fabrica de Avioane Craiova. Situaţia societăţii este dezastruoasă, pierderile companiei s-au dublat, de la 7,6 milioane de lei în 2007 la 16,39 milioane de lei în 2008 iar veniturile au scăzut anul trecut cu 23%, de la 25,1 milioane de lei la 19,27 de milioane lei. Momentan, Avioane Craiova este în imposibilitatea de a-şi plăti furnizorii şi angajaţii.
CU UN OCHI LA BRUXELLES
Oltchim Râmnicu Vâlcea este o altă companie strâmtorată de mediul economic dificil. Compania vrea conversia datoriilor de 155 de milioane de euro către AVAS în acţiuni. De asemenea, pentru a supravieţui trebuie să cumpere Petrochemicals Argeş, divizia de petrochimie de la rafinăria Arpechim Piteşti, actualmente deţinută de Petrom deoarece are nevoie de etilenă ca materie primă. Adriean Videanu, ministrul Economiei a hotărât să ceară acordul Comisiei Europene pentru transformarea creanţei şi a declarat că