Comentariile postate de utilizatori pe site-ul Amazon, favorabile sau nu, influenteaza tot mai mult deciziile publicului, afirma „Le Figaro“. Dar cite dintre acestea sint sincere? Cunoscutul ziar francez citeaza cazul autorului american Randall Sullivan, care era sigur ca a produs un potential bestseller.
Sullivan, fost jurnalist reconvertit la scrierea de romane de ancheta, a semnat Untouchable – The Strange Life and Tragic Death of Michael Jackson, o ancheta post-mortem asupra vietii controversatului star, pentru care Sullivan a folosit toate ingredientele de succes ale scrierilor sale si care a beneficiat de o lansare extrem de mediatizata. Fragmente din carte au fost publicate in „Vanity Fair“, iar autorul a fost invitat la mai multe emisiuni TV de succes.
Scurt manual de prabusire a vinzarilor
Nimeni nu si-a inchipuit insa ca fanii lui Jackson vor avea un cuvint greu de spus. Deranjati de aceasta ancheta considerata de ei un „pur produs comercial“, s-au unit intr-o „echipa de interventie rapida“ si au inundat pur si simplu site-ul Amazon.com cu mii de comentarii devastatoare si au depunctat cartea (Amazon are un sistem de punctaj cu stele al produselor vindute). La doua saptamini de la lansare, Untouchable... avea sute de aprecieri de numai o stea. Consecinta: din tirajul de 160.000 de exemplare s-au vindut numai 3.000.
„Chiar trebuie permis faptul ca unii sa scrie comentarii false despre continutul unei carti si despre autorul ei? Aceasta e o suprimare a dreptului la opinie in numele dreptului la opinie!“, s-a indignat Randall Sullivan, citat de „The New York Times“.
„La inceput“, scrie „Le Figaro“, „acest sistem de punctaj s-a dovedit o idee buna, dar a deviat de la ideea initiala“. „Inainte, cartile mureau prin ignorarea lor; astazi, ele pot fi ucise pe nedrept“, este de parere Trevor Pinch, analist specializat in