Deşi are datorii vechi de un an către operatorii curselor rutiere interurbane, statul îi penalizează pe aceştia pentru cea mai mică întârziere la plata taxelor şi impozitelor.
Legea îi obligă pe transportatori să le vândă bilete cu 50% mai ieftine pensionarilor, în schimbul cupoanelor de reducere de care aceştia beneficiază.
Cupoanele sunt apoi depuse la Ministerul Transporturilor, care apoi cere Ministerului Finanţelor aprobarea decontului. În mod normal, nu ar trebui să dureze mai mult de o lună. În realitate, arată Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), s-a ajuns ca plăţile să se facă cu o întârziere de un an, restanţele statului către firmele din domeniu ajungând la circa 120 de milioane de lei.
„Neplata datoriilor ne creează o lipsă de numerar. Noi suntem obligaţi să emitem biletele cu reducere şi o facem, chiar dacă am înţeles că sunt firme care au renunţat la facilităţile pentru pensionari, riscând sancţiuni“, spune Ioan Zaharia, directorul general al companiei de transport călători C&I din Bucureşti. El arată că, oricum, cheltuielile firmei au crescut. „Motorina s-a scumpit, avem leasing la maşini şi la terenul pe care se află autogara, iar băncile nu te iartă. Am dat înapoi anul acesta 12 maşini pe care le luasem în leasing, din cauză că nu mai era rentabil să plătim ratele. Restanţele statului ne fac şi mai grea situaţia“, completează Zaharia.
Nici cei de la Dacos Râmnicu-Vâlcea nu sunt tocmai mulţumiţi de situaţie. „Avem de primit de la stat cam un milion de lei pentru reducerile acordate. E uşor să faci pomană pe banii altora“, spune directorul general, Dan Petrescu. El crede că cel mai cinstit ar fi ca aceste datorii să se compenseze cu sumele pe care firmele trebuie să le achite la buget. „Noi, dacă întârziem, plătim penalităţi. Nu vreau penalităţi de la stat, dar măcar să se ajungă