Peste 90% dintre procese au fost pierdute din cauza clauzelor abuzive inserate în contracte. Zeci de braşoveni au reclamat la Protecţia Consumatorului clauzele inserate în contractele de credit şi abuzurile băncilor din timpul derulării contractelor.
În numai un an şi jumătate, braşovenii au depus, la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorului, 55 de reclamaţii referitoare la contractele de credit încheiate cu băncile. Inspectorii au verificat şi au trimis în instanţă toate aceste reclamaţii. „Noi am reuşit să câştigăm în instanţă procesele a peste 50 de braşoveni din cauza unor clauze abuzive care erau incluse în contractele lor. Vă daţi seama că aceste contracte sunt tipizate şi aceleaşi pentru toţi cei care îşi fac credite. Aşadar, sunt probabil milioane de oameni care nu depun reclamaţii şi iau contractele ca atare", spune Ionel Spătaru, director CPC Braşov.
Atenţie la ce semnaţi!
Inspectorii au identificat mai multe clauze abuzive introduse în contractele de creditare. Prima dintre acestea este legată de faptul că banca poate modifica unilateral rata dobânzii curente, în funcţie de evoluţia pieţii financiare, urmând să aducă la cunoştinţa consumatorului noua rată a dobânzii. Banca nu oferă o formulă a variabilităţii, deci, teoretic, poate adopta orice valoare a ratei dobânzii.
O altă clauză datorită căreia braşovenii au câştigat procese împotriva băncilor este legată de faptul că „operatorul economic are dreptul de a aplica penalitate la penalitate". Astfel, consumatorul este penalizat cu 1% peste dobânda creditului pentru soldul creditului. În plus, trebuie să plătească încă 2% peste dobânda creditului, pentru fiecare zi de întârziere.
Cea de-a treia clauză şi poate cea mai gravă dintre toate este legată de faptul că banca îi poate solicita consumatorului, din orice motiv, să aducă garanţii suplimentare, la mult timp după începere